
204

Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Volume 20, Issue 3, March 2017

The Infl uence of Politicians on Television Content 
in Post-Authoritarian Indonesia 

 Morissan•

Abstract 

The downfall of the last authoritarian ruler in May 1998 marked the beginning of the transition to 
democracy in Indonesia. Before 1998, the autocratic government fi rmly monitored media content 
for decades. With the current broadcast liberalization, Indonesian televisions can produce almost 
any kind of program contents. However, a question arises, who actually controls television content 
in the era of liberalization? How do political and economic factors infl uence television workers 
in shaping content? This empirical research intends to focus on the infl uence politicians have on 
television program content in four elections in post-authoritarian Indonesia. The research question 
is: how do politicians infl uence television workers in shaping their content? The question needs 
a qualitative descriptive answer from various sources, including interviews with around 100 
television workers in the 10 largest TV stations, participant observations, documents, television 
reports, and other data sources. Research fi ndings reveal that the relationship between politicians 
and television intensifi ed ahead and during political campaigns. Most television stations had 
conducted a relatively fair and nonpartisan coverage of the 2004 and 2009 election, but unfair 
and partisan in the 1999 and 2014 elections. 

Keywords:

 politicians;  television;  elections;  post-authoritarian;  Indonesia.

Abstrak

Terjatuhnya rezim otoriter pada bulan Mei 1998 menandai dimulainya transisi menuju demokrasi di 
Indonesia. Sebelum tahun 1998, pemerintah otokratis memonitor konten media selama beberapa dekade. 
Dengan liberalisasi siaran saat ini, televisi di Indonesia dapat menghasilkan hampir semua jenis isi 
program. Namun, sebuah pertanyaan muncul, siapa yang sebenarnya mengendalikan konten televisi di 
era liberalisasi? Bagaimana faktor politik dan ekonomi mempengaruhi pekerja televisi dalam membentuk 
konten? Penelitian empiris ini bertujuan untuk memusatkan perhatian pada pengaruh politisi terhadap 
konten program televisi dalam empat pemilihan di Indonesia pasca rezim otoriter. Pertanyaan dari penelitian 
ini adalah bagaimana politisi mempengaruhi pekerja televisi dalam membentuk isinya? Pertanyaan tersebut 
membutuhkan jawaban deskriptif kualitatif dari berbagai sumber, termasuk wawancara dengan sekitar 100 
pekerja televisi di 10 stasiun TV terbesar, pihak yang terlibat, dokumen, laporan televisi, dan sumber data 
lainnya. Temuan penelitian mengungkapkan bahwa hubungan antara politisi dan televisi semakin intensif 
di depan dan selama kampanye politik. Sebagian besar stasiun televisi telah melakukan liputan yang relatif 
adil dan tidak memihak tentang pemilihan tahun 2004 dan 2009, namun pemberitaan Pemilu 1999 dan 
2014 cenderung tidak adil dan memihak.

Kata Kunci: 

politisi; televisi; pemilihan; pasca-otoriter; Indonesia.

Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik
Volume 20, Issue 3, March 2017 (204-220)

ISSN 1410-4946 (Print), 2502-7883 (Online) 

•  Faculty of Communication, University of Mercu Buana, Jakarta. 
 Email: morissan@yahoo.com



205

Morissan, The Infl uence of Politicians on Television Content in Post-Authoritarian Indonesia

After 1998, once the authoritarian 

government was ousted and control over 

media, press permit and content checks 

were abolished, the media industry grew 

exponentially. Advertising holds as the very 

backbone of private TV station’s existence. The 

country’s liberalization and democratization 

process combined with a huge consumer 

market with increasing amounts of money to 

spend inspired large companies to increase 

their investments and promotions as they put 

the greater part of corporate advertising budget 

into television (Heryanto, 2002: 327) .

A year aft er Suharto resigned, the number 

of print media soared six folds to 1687 although 

half of these numbers disappeared later due to 

lack of business viability (Astraatmadja, 2001: 

43). In early 2000s, fi ve large new television 

channels were opened: Global TV, TV 7, Metro 

TV, Trans TV, and Lativi competing on a national 

basis with fi ve stations set up earlier during 

Suharto’s era. Some of these stations changed 

names later due to changes in ownership. 

Players in the Television Industry

Currently, Indonesia becomes the new 

emerging democratic country and media 

industry fl ourish aggressively. Until 2014, there 

had been fi ve key players in the Indonesian 

media industry consisting of five large 

diversifi ed business groups. All 10 national 

television stations are currently controlled by 

the fi ve business groups, which also control 

other types of media. They are: Media Group, 

Para Group, MNC Group, Bakrie Group, and 

Emtek Group.

Media Group. The group controls an all-

news TV channel, Metro TV, which has over 53 

transmission sites all over the country. Based 

in West Jakarta, Metro TV is the country’s 

first 24-hour news channel. The television 

channel began to broadcast in the capital in 

November, 2000. Besides its predominant 

programming in Indonesian, it is the only 

TV station to off er Mandarin news. It carried 

Introduction

The fall  of the last authoritarian 

government in Indonesia in 1998 allowed 

the rise of freedom followed by the process 

of transition to democracy in a country with 

the world’s fourth-largest population. Aft er 

the shift  of political power, various reforms in 

almost all aspects of life developed, particularly 

the media and press that relished freedom the 

most. 

For decades, the autocratic government 

fi rmly monitored the media, and those that 

dared to ignore or underestimate government 

control would face fatal consequences. Media 

permits were frequently revoked, subject to 

bans, and even closed down without gaining 

access to open trial. The downfall of President 

Suharto allows the media to appreciate the 

new circumstance of being free from the 

government’s strict control. 

Aft er the downfall of Suharto regime in 

1998, the political and media atmosphere in 

the country changed altogether from tyrant 

and tight state control to circumstances 

characterized by freedom and liberalization, 

a highly aggressive business sector, and 

essentially less state intervention (Heryanto & 

Adi, 2001: 75). 

The Renaissance of Indonesian media 

was initially stamped by the abolishment of 

the press permitt ing procedure (SIUPP) during 

the presidency of B.J. Habibie in 1999, followed 

by the abolishment of the information ministry 

blamed for its tough measures in closing down 

a number of media during the authoritarian era, 

and the passing of Press Law No 40/1999 and 

Broadcast Law No 32/2002 by former president 

Abdurrahman Wahid. The later advised that an 

independent body, the Indonesian Broadcasting 

Commission (KPI), be established. The KPI 

will function as a partner to the government 

for managing broadcast media. There was a 

dramatic increment in the quantity of media, not 

long aft er the nullifi cation of the press permitt ing 

framework (Gobel & Escborn, 2005 : 78).



206

Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Volume 20, Issue 3, March 2017

programs in Mandarin to cater to its Chinese 

audience refl ecting the easing of restrictions on 

Chinese language and cultural media imposed 

during the authoritarian era. Metro broadcasts 

no sinetron (soap opera) programs, but the 

station airs entertainment talk show programs. 

Media group and its television station belong 

to the businessperson, Surya Paloh, who also 

owns a national newspaper Media Indonesia 

daily. Media Group also controls other local 

newspapers distributed in diff erent parts of 

Indonesia (Astraatmadja, 2001: 78)

Para Group.  The group controls Trans 

Media Corporation, which manages Trans TV, 

one of the quickest developing TV stations 

in Indonesia. The station began broadcasting 

on the 15th of December 2001, and it has been 

successful with its entertaining programs 

in capturing audience interest. Para Group 

originally focused on three business sectors — 

fi nance, property and multimedia. Para Group, 

controlled by businessman Chairul Tanjung, 

acquired Bank Mega in 1996 (The Jakarta Post, 

2011).

Tanjung started his business in 1987 

when he and his three companions built up 

PT Pariarti Shindutama, which manufactured 

kids’ footwear. Tanjung pulled back not long 

after from the company and built up Para 

Group, which developed into one of the 

fastest-growing business conglomerates, and 

Tanjung became one of Indonesia’s wealthiest 

men in the country. In December 2011, Tanjung 

changed the name of his business group to CT 

Corporation or CT Corp., initial of his name 

(Bland, 2013: 98).

The initial success prompted Trans Media 

to acquire the controlling stake of languishing 

TV 7 owned by an Indonesian giant publisher 

Kompas Gramedia Group in 2006. The latt er is 

controlled by Jakob Oetama whose reputable 

daily paper Kompas has been the market leader 

in Indonesia for decades. However, Kompas 

Gramedia failed to manage TV 7 successfully 

prompting the company to sell TV 7 to Trans 

Media which then changed the station’s name 

to Trans7.

Chairul Tanjung is close to former 

President Susilo Bambang Yudhoyono. In 

2007, he coordinated several well-known 

entrepreneurs, and senior government offi  cials 

to launch the ‘Visi Indonesia 2030’ (Indonesian 

Vision 2030) project which mapped out how 

Indonesia could achieve a ‘developed status’ by 

the year 2030 (CTCorp, 2011). Tanjung chaired 

the project and since then he and his team have 

become unoffi  cial Presidential advisors.

Bakrie Group. Based in East Jakarta, 

TVOne is an Indonesian privately owned 

national television station. Aburizal Bakrie, 

who controlled private nationwide television 

station ANTV, expanded his venture in the 

television industry by buying shares in Lativi, 

another nationwide TV station grappled with 

fi nancial diffi  culties (Wibisono, 2012).

 Lativi  was established amid the 

national TV boom in early 2000’s. Lativi was 

initially owned by Abdul Latief, a famous 

businessman and former minister under 

Suharto. Latief established the station in 

1999, and it commenced broadcasting in 2002. 

The ownership of the network was changed 

to Aburizal Bakrie and Erick Thohir by the 

year 2007 due to debt and poor network 

management (Wibisono, 2012). The station is 

currently owned by PT Visi Media Asia, Tbk 

controlled by Bakrie Group.

TV One was launched on the 14th of 

February 2008. Aburizal Bakrie and his son 

Anindya Bakrie continue to dominate shares in 

Lativi (now TVOne) and ANTV. Anindya and 

Tohir were appointed as Chief Commissioner 

and Pesident Director respectively (Wibisono, 

2012). Aburizal was once a senior minister in 

President Yudhoyono’s cabinet for the period of 

2004-2009. In October 2009, Bakrie was elected 

chairperson of Golkar, the political party which 

held power throughout the New Order and 

which has survived as a key player in the post-

Suharto political landscape. 



207

Morissan, The Infl uence of Politicians on Television Content in Post-Authoritarian Indonesia

Meanwhile, there has been signifi cant 

change among the owners of television stations 

associated with Suharto’s family and cronies. 

The fall of former president Suharto in 1998 had 

dragged the business empires of his sons and 

daughters down as well. People like Suharto’s 

second son, Bambang Trihatmojo, and Sudono 

Salim (also known Liem Sioe Liong, a close 

Suharto crony) are no longer major owners at 

their respective televisions. 

MNC Group. The group manages media 

subsidiaries under Bhakti Investama Group, 

another holding company, which have widely 

varied business units mainly in the fi nancial 

service sector. This company group was 

established by Bambang Hary Tanoesoedibjo, 

better known as Hary Tanoe, who began 

gaining popularity in 2002 aft er he purchased 

24.5% shares in PT. Bimantara Citra Tbk from 

Bambang Trihatmojo, Suharto’s third child. In 

the same year, Bimantara Citra also took over 

a US$ 15 million debt of a television station, 

TPI, controlled by Suharto’s second child, 

Siti Hardiyanti Rukmana or Tutut. The debt 

takeover allowed Bimantara to control 75% 

of TPI through a subsidiary PT Berkat Karya 

Bersama (Suprapto, 2013). 

Since 2002, Hary Tanoe has held a major 

share of Bimantara Citra and been its CEO.  

Bimantara Citra holds 100 percent of PT Media 

Nusantara Citra (MNC), a holding company 

which manages media subsidiaries, including 

nationwide private television channels TPI 

(now MNC TV), RCTI and Global TV, and 

the principal permits of three national cable 

television networks.1  MNC also controls 

major print media and radio stations. In May 

2007, Bhakti Investama increased its stake in 

Bimantara to 52.85%, and at the same time 

the name of the company was changed to PT. 

Global Mediacom Tbk, and it became a sub 

holding of Bhakti Investama in the mass media 

1 The three networks are Indovision, Oke TV and Top 
TV.

industry including the broadcasting sector 

(Cahyafi tri, 2014)

Emtek Group. Since 2004, the two brothers, 

Fofo and Eddy Sariaatmadja, through their 

own holding company PT Elang Mahkota 

Teknologi (Emtek Group), purchased shares of 

PT Surya Citra Media (SCM), which controlled 

the nationwide private television station SCTV, 

from Henry Pribadi and Sudwikatmono 

(Suharto’s  cousin). However, Suharto’s second 

daughter, Titik Suharto (through her joint share 

with Sariaatmadjaja’s brothers) and Suharto’s 

grandson, Dandy Rukmana, remain members 

of the SCTV shareholder board (Ida, 2011 : 14). 

In 2001, Emtek Group also acquired 85% shares 

of PT Indosiar Karya Media Tbk, which controls 

a television station Indosiar, one of the major 

national television channels in Indonesia.

Apart from the five business groups 

already mentioned above, seven other media 

groups also control various media outlets. They 

are Kompas Gramedia Group, Jawa Pos Group, 

Mahaka Media, Beritasatu Media Holdings, 

MRA Media, Femina Group, and Tempo 

Inti Media. So, a total of 12 business groups 

currently control nearly all of Indonesia’s media 

outlets, including broadcasting, print media 

and online media. Although the Indonesian 

media industry has evolved since the late 1980s, 

but the 1998 reformasi (reform) became a turning 

point aft er which media businesses started to 

fl ourish noticeably (Nugroho, et.al 2012).

Media Content 

Censorship regulation, obviously, had 

existed during post-authoritarian Indonesia, 

but it is clear that the old practices of 

government intervention in the media is no 

longer prevalent. Although the broadcast 

watchdog, the Indonesian Broadcasting 

Commission (KPI) with its Public Broadcasting 

Guidelines and Program Standards (P3SPS), 

plays a role in controlling content in the era of 

liberalization, yet it is not the sole controller. 

When democratization removes government 



208

Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Volume 20, Issue 3, March 2017

intervention in media, and the media enjoy 

freedom of expression, we have to deal with 

the following questions: Who ultimately 

controls the content in the media? Who 

actually sh apes the news and entertainment 

content on television that we see and hear? For 

some, these are moot questions in media and 

communication studies. 

With the current liberalization, Indonesian 

media can produce almost any kind of contents, 

and such media freedom managed to increase 

people’s awareness regarding the economic and 

political situation of the country. Nonetheless, a 

question stands out whether the current media 

liberalizations could produce responsible and 

good media practice. The media possess the 

capability to add to the quality of democracy. 

Media freedom and independence are great in 

the event that they support other objectives, 

including cultural understanding, democracy 

advancement, prosperity, human development, 

and so on (Rozumilowicz, 2002: 13).

T h e  g e n e r a l  a s s u m p t i o n  i n  t h e 

development of rebuilding the media is that 

media should be away from dependency and 

control. Media reform should advance toward 

an ideal of independence and freedom. The 

structure of media is autonomous without 

interference from governments, owners, 

politicians, businesses, or dominant social 

groups (Linz and Stepan, 1996: 76).

In the media literature, issues on factors 

affecting media content are actually a part 

of the political economy of media. Political 

economy as a study started in the eighteenth 

century, somewhat to clarify, legitimize, and 

bolster the speeding up of capitalism (Mosco, 

1996: 11). According to Mosco (1996: 25), one 

likewise can consider political economy as 

the study of the social relations, especially the 

relations of power that commonly constitute 

the generation, circulation, and utilization of 

assets or resources. From this vantage point, the 

result of communication, such as media content 

and audiences, are the primary resources.

Some media theorists, including Golding 

and Murdock (2000 : 35), McQuail (2000: 97), 

Shoemaker and Reese (1991: 89) and Gerbner 

et.al (1969: 32) depicted communicators in mass 

media as working under pressure from internal 

and external variables such as: proprietors, 

customers or clients (for example, sponsors), 

other media (competitors), regulators, viewers, 

politicians, and others.

Politicians Infl uences

The emergence of mass media technologies 

has enabled us to simultaneously communicate 

with millions of people creating the possibilities 

for politicians to communicate with the masses. 

Not surprisingly, politics became enmeshed 

with the mass media, thus rendering politicians 

as key players in producing and circulating 

political symbolism. The relationship between 

media and politicians is based on a mutual 

need. The media need politicians to appear in 

the media so that they may att ract an audience 

by having access to authority fi gures. Politicians 

need to appear in the media to have a platform 

for their positions.

Unpacking the media’s role in the 

political process is facilitated by examining 

four themes – the nature of the relationship 

(institutionalized and informal) between 

journalists and politicians; how commercial 

pressures set parameters for journalists; the 

practices of political journalists; and journalistic 

belief about their role in the political process. 

The belief component of liberal journalism can 

best be understood by examining the notions 

of the Fourth Estate and watchdog journalism 

(Louw, 2005, p. 62)

The Fourth Estate and watchdog 

journalism are two interrelated notions 

central to the way in which the media/politics 

relationship has been conceptualized within 

liberal democracies. This idea grew from 

the notion that liberal journalists should be 

adversarial (towards politicians) to be eff ective 

watchdogs. Schultz (1998, p.29) notes that 



209

Morissan, The Infl uence of Politicians on Television Content in Post-Authoritarian Indonesia

liberal journalists now adhere to the following 

self-defi nition of their role:

To be necessarily critical of politicians 1) 

(adversarial);

To champion citizen rights against the abuse 2) 

of state power;

To provide a platform for debate.3) 

Sabato (1991) examined the full range of 

relationships that can develop between news 

production personnel and politicians. In this 

regard, he identifi es fi ve type of journalism. 

Although his notion referred to US journalism, 

nevertheless these are useful, not just for 

understanding American journalism, but 

also for understanding, in general, the sorts 

of relationships that can emerge between 

journalists and politicians anywhere.

Partisan Journalist. The first type of 

journalist-politician relationship is partisan 

journalism wherein the media support a 

particular political party, or ideology. This 

form of media characterized the early liberal 

oligarchies of Britain and America when middle-

class/burgher journalists actively worked to 

challenge monarchies. Partisan journalists 

worked collaboratively with those politicians 

they supported to help promote their causes. This 

type of journalists fl aunt their partisanship and 

propagandistic role with pride.

Nonpartisan Journalists. Nonpartisan 

journalists can adopt one of three insider 

relationships to the liberal political system 

(Louw, 2005, p.62):

The journalist-as-loyal-opposition, or 1) 

watchdog. This role can take two forms. 

Firstly, the provider of ‘intelligence’ (for 

policy makers). Secondly, the watchdog 

adversary.

The lapdog, where journalists cooperate 2) 

with politicians making the political system 

work. It is easy for partisan journalists to 

slide into becoming lapdog journalist when 

(successful) revolutionary movements they 

support become the government;

The journalist-as-emotional-provoker. 3) 

Journalists seek out those aspects of political 

behavior that provoke emotional responses 

(e.g. anger, shock or outrage) of the audience 

because these can be sensationalized and 

hyped up geared toward att racting mass 

audiences, rather than an actual concern 

with politics-as-policy. This type lends 

itself to politicians working with (or leaking 

stories to) journalists, in order to undermine 

their opponents.

The second type of journalist-politician 

relationship is Fourth Estate Journalism. In this 

model, journalists are insiders within the liberal 

political process. This is a part of the policy-

formulation process as far as they provide 

the policy-making elites with information, 

‘intelligence’ opinion and a platform for debate. 

This journalistic genre eschews sensation and 

titillation, and it can lead to confl ict between 

journalists and politicians since this type of 

journalists will also publish stories politicians 

dislike. However, the journalists do not cultivate 

a necessarily adversarial position. They are also 

not interested in pursuing political news in 

the form of political bickering as a means to 

att ract audiences. This genre is associated with 

‘quality journalism’ aimed at elite audiences 

interested in policy issues (Louw, 2005)

Third, there is muckraking (or ‘yellow’) 

journalism, which is commercially driven, 

strives to build mass audiences through 

sensationalism. The media attract mass 

audiences by presenting spectacular, titillating 

or lurid stories about the rich and famous, 

including politicians. Stories of confl ict, sex 

and pain are also rampant. Journalists justify 

such stories by deploying the Fourth Estate 

principle, which gives them the right to publish 

whatever they want. This journalistic genre is 

not driven by political ideals or a concern with 

policy issues, but by a search for sensational and 

personal stories. Confl ict between journalists 

and politicians occurs when ‘yellow’ stories 



210

Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Volume 20, Issue 3, March 2017

impact on political players. This journalistic 

genre also became associated with corrupt 

journalistic practices in which politicians pay 

the media not to publish negative stories. 

A fourth type is lapdog journalism. In this 

category, journalists collaborate with politicians 

and put aside the watchdog approach. In 

short, they avoid being adversaries. This 

collaboration is not necessarily motivated by 

political partisanship, but is more oft en driven 

by a belief that one’s society faces ‘challenges’ 

serious enough to make adversarial watchdog 

journalism unhelpful while trying to solve the 

problems. A sub-variety of lapdog journalism 

is sunshine journalism, a Third World genre 

emerging from the New World Information 

Order/NWIO (Masmoudi, 1979). During the 

1970s and 1980s NWIO theorists argued that 

the problem facing Third World Government 

was so serious that journalists needed to avoid 

’negative’ stories which might destabilize 

them, and instead actively collaborate with 

their government in producing ‘development 

journalism’.  Development journalism 

deliberately focused on positive news, and 

stories that promoted modernist development. 

Much development journalism mutated 

into propaganda, while sunshine journalism 

allowed corruption and maladministration to 

fl ourish (Masmoudi, 1979).

The fi ft h, is a variety of watchdog journalism 

characterized by adversarial watchdogs. This is 

the belief that journalists, in order to function 

as effective watchdogs, must be deliberately 

adversarial towards politicians. Although related 

to the Fourth Estate approach, adversarial 

watchdog journalism has less of a policy focus, 

but more of personality. Since personality and 

character, are easier to sell to mass audiences, 

adversarial watchdog journalists tend to focus 

more on political personalities. The quality of 

socio-political debate or policy making does not 

necessarily improve with such watchdogism. 

Unfortunately, the outcome of this journalist 

category is mainly controversy and confl ict.

The sixth type, junkyard journalism, 

marries aspects of muckraking to adversarial 

watchdogism. This genre of att ack journalism 

produces political reporting that is oft en harsh, 

aggressive, and intrusive, where feeding 

frenzies fl ourish, and gossip reaches print. Every 

aspect of private life potentially becomes fair 

games for scrutiny as a new; almost “anything 

goes” philosophy takes hold (Sabato, 1991: 26). 

Junkyard journalism is even less helpful than 

adversarial watchdogism for promoting the 

exploration, discussion and debate of policy 

issues. This form of journalism is especially 

well suited to the needs of commercial media 

chasing mass audiences because it is a highly 

sensationalist genre lending itself to voyeuristic 

stories about confl ict, pain and sex associated 

with the lurid and titillating events in the lives 

of the rich and famous. 

This chapter explores various ideas 

connected to the notion of the political economy 

of media with the premise that media content 

is produced by a range of complex interactions 

among various political and economic factors. 

The political economy of the media suggests 

that politics and economics are not separate 

substances. Economics and politics are fi elds 

which are best comprehended as being entangled 

– implying that they are practically inseparable 

– and that understanding components of this 

entanglement is urgent to comprehend the way 

that any society and culture works.

Research Methods

Most of the research methods used to 

examine factors aff ecting television contents 

are ‘media-centric’, which means taking, or 

recording the views from within the media. 

The reason for this is because only by knowing 

how the media operate and assess themselves 

can we understand how society infl uences the 

media and vice versa (McQuail, 2000: 123). 

This empirical research examines the 

infl uence politicians have on television program 

content in Indonesia during the period of 



211

Morissan, The Infl uence of Politicians on Television Content in Post-Authoritarian Indonesia

1998 – 2014. The research focus is established 

based on the research questions: How do 

politicians influence television workers in 

shaping content? The research question needs 

a qualitative descriptive answer from various 

sources, including interview transcripts, notes 

made conducting fi eld observations, various 

documents, media and television reports. 

Television workers would be the center of 

att ention of this research (subject of study), and 

answers to the above research question would 

depend on their opinions, comments, and 

responses, which have been collected through 

intensive interviewing. The interviews with 100 

television workers and other data sources are 

expected to reveal a number of cases, which 

illustrate how advertisers directly or indirectly 

infl uence television content.

This research focuses on the ten 

largest Jakarta-based free-to-air national 

television stations in Indonesia whose content 

compositions are not exactly similar.  The ten 

stations are Indosiar, SCTV, RCTI, MNCV TV, 

Global TV, Metro TV, ANTV, TVOne, Trans TV 

and Trans 7.

Research Findings 

This research is about the relationship 

between politicians and television, and it will 

look at how television contents were infl uenced 

by politicians since the advent of broadcasting 

liberalization in the post-authoritarian era. This 

study pays most of its att ention to the time of 

the election, either legislative or presidential. 

This research shows how politicians played 

their role in utilizing media, and how media in 

turn used politicians to their advantage during 

the post authoritarian era.

The following descriptions are highlights 

of politicians and television relationship at the 

time when four elections were held during the 

post-authoritarian era in Indonesia in 1999, 

2004, 2009 and 2014.

Politicians Influences in the 1999 

Election

Since the downfall of Indonesia’s last 

authoritarian ruler in May 1998, his successor 

President B.J. Habibie, held an election on the 7th 

of June 1999, the fi rst general election aft er the 

fall of the Suharto regime. The election was held 

to select the new member of parliaments with 

some 48 political parties participating. Under 

the former constitution, it was the parliament 

that elected a president. Abdurrahman Wahid, 

from the National Awakening Party, the 

fourth largest party in parliament, was elected 

president while Megawati Sukarnoputri, 

whose party the Indonesian Democratic Party-

Struggle reaped the largest vote, became Vice-

President.

The Golkar Party, the former ruling 

party under Suharto’s New Order regime 

(1966-1998) and the brief presidency of B. J. 

Habibie (1998-1999) came second in the 1999 

election, despite alleged support from several 

television stations. During the New Order 

era, Golkar backed previous government of 

President Suharto, winning greater votes in six 

consecutive election races. On the other hand, 

in 1999, Golkar was censured because the party 

was considered one of the main proponents of 

the authoritarian regime.

Television coverage during the 1999 

election was considered unfair and partial 

since the reporting only favored the Golkar 

Party. Throughout these early reform days most 

television stations continued to support Golkar. 

Private televisions that were broadcasting in 

1999 were considered impartial while state 

television TVRI acted very obviously as a pro 

- Golkar channel (Tomsa, 2008: 34). 

A research on television coverage during 

the 1999 election conducted by a non-profi t 

non-governmental organization The Institute 

for the Studies on Free Flow of Information 

(ISAI) described its findings on television 

reportage during the 1999 election with the 

following remarks (Saptono, 2005: 4). 



212

Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Volume 20, Issue 3, March 2017

“Monitoring showed television 
coverage gave much advantage to 
the Golkar party. The activities of 
Golkar received the largest coverage 
compared to other parties. Sources 
from the Golkar party or from those 
who were sympathetic with it were 
quoted in much larger proportion 
compared to those who were critical 
of it. On contrary to the lingering 
public opinion, television displayed 
Golkar party with the image of being 
tolerant, peaceful, reformist and 
anti-status quo”.

The unfair coverage of the 1999 election 

broadcasted by several television stations 

was almost unsurprising since they were still 

under the infl uence of Suharto’s companions, 

and most of them still maintained direct or 

indirect links to key politicians in Golkar. 

Even though the Suharto regime had been 

ousted in 1998, the uncertainty about the future 

of Indonesia’s transition obviously pushed 

television owners to remain loyal to Golkar 

politicians whose party they had backed up for 

so many years. Two private televisions, ANTV 

and Indosiar, for example, belonged to Bakrie 

Group and Salim Group respectively. These 

two business empires had very close links to 

the Suharto clan and politicians in Golkar. 

Another big television, SCTV, was controlled 

by Suharto’s cousin Sudwikatmono who was 

a major shareholder. TPI was owned by Siti 

Hardiyanti Indra Rukmana (popularly known 

as mbak Tutut), Suharto’s oldest daughter 

and former Golkar Chairperson. Last but not 

least, a company owned by Suharto’s son and 

former Golkar dignitary Bambang Trihatmodjo 

controlled RCTI, the oldest private television in 

Indonesia (Tomsa, 2008).

For most television executives, who 

prospered under the New Order regime, 

Golkar was still regarded as bett er suited to 

defend their interest. For example, former 

RCTI’s deputy chief editor, Desi Anwar, said 

the news division couldn’t be completely 

autonomous, particularly in the New Order 

era. “We could not be 100 percent independent. 

We should consider who owns the station... 

who owns the shares,” Desi said, referring to 

the relatives of former president Suharto (The 

Jakarta Post, 1999).

Politicians Influences in the 2004 

Election

Direct election of the President and 

Vice President became imminent in Indonesia 

following the amendments of the constitution, 

and the influence of politicians reached its 

unprecedented level in 2004 when the country’s 

fi rst-ever direct presidential election was held 

in the post-authoritarian era. A signifi cant part 

of the election race occurred in television media, 

in party messages and advertisements as well 

as talk shows and entertainment programs 

(Lindsay, 2005: 43). 

During the campaign period, politics 

and popular culture blended more perfectly 

than ever before wherein the role of television 

was central to this process. The blend between 

popular culture and politics and the appearance 

of politicians had never been as intense as it 

was in the period of presidential campaigns 

when Indonesian people for the fi rst time had 

a chance to directly elect their new leaders.  

In the July 2004 presidential campaign, 

there were fi ve top politician couples  running 

in the first round of presidential elections: 

Susilo Bambang Yudhoyono and Jusuf Kalla; 

Megawati and Hasyim Muzadi; Amien Rais 

and Siswono Yudo Husodo; Wiranto and 

Salahuddin Wahid and; Hamzah Haz and 

Agum Gumelar. 

In 2004, there were 24 political parties, 

which competed with each other for voters’ 

att ention, allowing televisions to enjoy more 

revenues from political advertisements. For 

example, the presidential candidate Megawati, 

who was incumbent at that time and her 

political party, The Indonesian Democratic 

Party of Struggle (PDI-P), had reportedly spent 

around 50 billion rupiah (US$5.5 million) for 



213

Morissan, The Infl uence of Politicians on Television Content in Post-Authoritarian Indonesia

television political advertisements (Sumarkidjo, 

2011 : 67). Commenting on political party’s 

expenditure during the 2004 campaigns, 

former RCTI’s Deputy Chief Editor Atmadji 

Sumarkidjo (personal communication, August, 

20, 2013) said:

“Ahead of the presidential election 
in 2004, television stations were 
enjoying a lot more advertisements 
from the competing presidential 
and vice presidential candidates. 
Television stations were vying to 
hold exclusive talk shows with the 
presidential and vice presidential 
candidates”. 

Politicians devised a strategy for launching 

their campaign programs on television. They 

didn’t rely merely on the 30-second spot 

advertisements to promote themselves and 

their political parties; politicians wanted more 

exposure to televisions by buying special 

time, known as “blocking time” for their 

campaigns. In the blocking time contract -much 

more expensive than regular advertisement- 

television helps politicians, on their request, to 

create their own program, for example special 

talk shows or others, or use existing television 

programs to be dedicated for campaigning of 

politicians who paid for their appearance in 

the program. 

On the whole, the television coverage 

during the 2004 election was considered 

fair and impartial, both for the General and 

Presidential Elections. Contrary to the 1999 

election, politicians’ campaign activities of 

all political parties were covered in most of 

the televisions. According to the European 

Union Election Observation Mission (EU EOM) 

which was invited by the Indonesian Electoral 

Commission (KPU) to observe the 2004 Election 

in Indonesia, the tone dedicated to political 

parties and news distribution throughout the 

election was fair, reasonable and nonpartisan. 

Sissener (2004 : 22) who wrote a report on behalf 

of EU EOM said 

“For the General Election, the 
EU EOM assessed that the media 
coverage of the political parties 
during the election was fair and 
impartial. All 24 parties were 
covered in most of the electronic and 
print media monitored by the EU 
EOM. The tone devoted to political 
parties and distribution of news 
was fair and neutral. All in all, the 
contending candidates were seen as 
being provided with opportunities 
to share their vision, mission and 
working programs with the public” 
(Sissener, 2004: 22)

According to EU EOM, only Metro TV 

performed the worst. The station received a 

warning from the Broadcasting Commission for 

presenting too much advertisement in support 

of Megawati (PDI-P) and Surya Paloh, Golkar’s 

top politician and owner of Metro TV. 

Megawati led television coverage because 

politicians and sympathizers who were capable 

of buying more advertising time backed her up. 

Broadcasters at Metro TV showed a reasonable 

inclination towards President Megawati in their 

news program. However, this bias considered 

to have restricted eff ect on the voters due to 

the program’s lower ratings. With everything 

considered, all contending candidates were 

seen as being furnished with equivalent 

chances to share their vision, mission and 

working programs (Sissener, 2004: 37).

Meanwhile, the European Parliament 

(2004) authorized a delegation composed of fi ve 

members to observe the second round of the 

presidential election to be held in Indonesia on 

20 September 2004. According to the European 

Parliament, by and large the media assumed 

a positive role in spreading data about the 

candidates and all their electoral activities, 

and by highlighting conceivable campaign 

infringements. Private televisions, specifi cally 

SCTV and RCTI, gave more impartial access 

to the two competitors than the state channel, 

especially in news. In the weeks running 

up to the election races, Metro TV started 



214

Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Volume 20, Issue 3, March 2017

to demonstrate a predisposition for SBY, in 

contrast to the past round, when it favored 

Megawati (European Parliament, 2004 : 9-10).

A report by the Institute for the Studies 

on Free Flow of Information (ISAI) that 

examined television news coverage during the 

2004 election campaign revealed televisions’ 

better performance in three genres: news 

feature, talk-show, and news bulletin (Saptono, 

2005: 437). ISAI said televisions were no longer 

megaphones or partisans of certain groups 

or political parties during the 2004 election 

especially with regard to a feature story, or a 

television news package containing in-depth 

journalistic report that covers a selected issue. 

According to the media research organization, 

the television feature stories were no longer 

focusing on one political party or one pair of 

presidential or vice presidential candidates as 

the television did during the 1999 election.  

Despite being stigmatized as the 

spoilt rulers’ party after over 30 years of 

relationship with the then ruling New Order 

government, the Golkar Party hit back to win 

the 2004 general election. The outcomes of the 

legislative election indicated that the former 

president Soeharto’s Golkar Party returned to 

power in the parliament with 128 of 550 seats. 

The triumph was an inversion of fortune 

for Golkar, which lost to the Indonesian 

Democratic Party of Struggle (PDI-P) in the 

1999 elections, the fi rst time it had been out 

of power since 1970.

Politicians Influences in the 2009 

Election

The 2009 elect ion campaign was 

characterized by entertainment more 

than political education and propaganda. 

Entertainment was the main engine for 

politicians to grab people’s att ention. Traditional 

and modern genres of performance were 

deployed through various media, from a 

musical stage performance in kampongs to the 

fanfare of political entertainment on national 

televisions. Those performances were held by 

politicians to gather the masses, to a greater 

extent than previous elections. Of all the 

entertainment formats derived from television 

programs, Indonesian Idol was the one that 

appealed most to campaigners in the 2009 

elections (Heryanto, 2010: 327). 

However, despite the extravaganza 

of political entertainments on the television 

screen, the election campaigns were considered 

successful and television displayed their fair 

role to all contestants. Without precedent 

for Indonesia’s post-authoritarian time, the 

country had the opportunity to unbiasedly 

rate the competence and capacities of the 

presidential candidates in a series of debates 

held in mid-June 2009. Unlike the 2004 election 

when televisions vied with each other to hold 

exclusive interviews with each individual 

presidential candidate; in the 2009 election, 

television networks worked together to 

broadcast the head-to-head presidential 

debates live throughout the country. 

Coordinated by the General Elections 

Commission (KPU), five private television 

stations owned by fi ve media moguls worked 

together to organize the debates featuring all 

three presidential candidates – Jusuf Kalla of 

the Golkar Party, Megawati Soekarnoputri of 

the Indonesian Democratic Party of Struggle 

(PDI-P), and incumbent President Susilo 

Bambang Yudhoyono of the Democratic Party 

(PD). There were a total of fi ve debates, three 

for presidential candidates and two for vice 

presidential candidates. Trans TV kicked off  
the premier televised debate at its studio, which 

was also broadcasted on four other television 

stations: Metro TV, RCTI, SCTV, TV One. 

Television watchdog, the National 

Broadcasting Commission (KPI), appreciated 

the cooperation shown by the five private 

television networks in promoting the 2009 

election especially the successful presidential 

and vice presidential debates. KPI said the 

private stations had displayed their commitment 



215

Morissan, The Infl uence of Politicians on Television Content in Post-Authoritarian Indonesia

to work together to broadcast the events in a 

bid to provide proper political education to the 

public. KPI (2009) said in a statement:

“KPI also judged that television 
had become an institution with the 
biggest role and influence in the 
socialization process and opinions 
during the presidential campaigns. 
The role was implemented in 
various television programs starting 
from news programs, talk-shows 
and others. Television played its 
enormous role in the democratization 
process in Indonesia by transferring 
conflict from the grass root level 
to conflicts in media which is 
considered healthier”.

Media analysts considered most television 

stations had conducted a relatively fair coverage 

during the 2009 election campaigns for both the 

legislative and presidential election. They said 

televisions were able to keep their distance from 

infl uences of politicians and the presidential 

candidates. Atmadji Sumarkidjo said he 

didn’t see televisions, through the reportage 

they made, blatantly expressing support or 

sympathy, to a certain candidate during the 

2009 election. However, he observed that 

the incumbent presidential candidate, Susilo 

Bambang Yudhoyono (SBY), had infl uence on 

most television owners. Nevertheless, they 

managed not to intervene in stations’ news 

policy, allowing people in the news department 

to do their job quite independently (personal 

communication, August 20, 2013).  

Atmadji Sumarkidjo added that the 

incumbent candidate had influence on 

television owners because of his prospect 

for being reelected in the 2009 election given 

good performance of his past government.  

Sumarkidjo said: “Most television owners 

supported SBY, not through editorial policy, but 

through any other means like fund contributions 

or helping campaigns ceremonies” (personal 

communication, August, 20 2013).  

Television workers at two television 

stations owned by Chairul Tanjung, Trans 

TV and Trans 7, said the owner supported 

the incumbent candidate Susilo Bambang 

Yudhoyono (abbreviated as SBY) and his 

running mate Boediono before and during the 

2009 presidential election. They said Chairul 

Tandjung showed his support to SBY-Boediono 

by providing popular artists when the couple 

addressed an election rally at Senayan stadium. 

Tandjung also broadcast the rally live through 

his two television channels. However, apart 

from this type of support, Tandjung didn’t 

impose his will on journalists at his two 

televisions. He didn’t demand the journalists 

to also support SBY-Boediono.

Atmadji Sumarkidjo said television 

coverage on the 2009 election was considered 

as relatively fair and neutral. The fairness and 

neutrality of television reportage could be 

seen from the lack of protests from the losing 

contestants with regard to media fairness in 

covering the election campaigns. The losing 

contestants never accused television stations 

to have taken side with SBY-Boediono hence 

allowing them to win the election. 

In whole, voters in Indonesia obtained 

an ample opportunity to access non-biased 

information thanks to the country’s highly 

dynamic media landscape with almost a 

dozen national television channels covering 

the election, reporting on both the government 

and opposition parties. However, despite the 

general fairness and neutrality shown by 

most televisions during the 2009 election, 

Metro TV was an exception. The station was 

criticized for broadcasting too much coverage 

of its owner, Surya Paloh, and the Golkar 

Party, of which he was still the advisory board 

chairman. The infl uence of Surya Paloh and 

other politicians of the Golkar party on his 

television channel, Metro TV, was clearly 

undeniable.

During the 2009 election, Metro TV along 

with TV One reserved most programming time 



216

Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Volume 20, Issue 3, March 2017

for the elections, branding themselves as the 

2009 election channel. Concerns loomed about 

the independence of the two television stations 

since both were owned by top members of the 

Golkar party; TV One owned by the Bakrie 

family and Metro TV by Surya Paloh. However 

the two politicans, who were also media 

owners, were known to be bitt er rivals who had 

vied with each other for the Golkar leadership 

(Aspinall & Mietzner, 2010). Elman Saragih, 

Metro TV’s editor-in-chief, said that his will 

to maintain independence from the infl uence 

of politicians and owner-cum-politicians was 

always alive and well, but in reality, that was 

not always the case. “We keep trying to reduce 

the interference [from Surya Paloh] though 

it is not always that easy,” Elman said in his 

defense (The Jakarta Globe, 2009). He said in 

reality, there was almost no media organization 

that was free of special interests. However, he 

added, Metro TV did maintain impartiality 

toward other political fi gures. 

Politicians Influences in the 2014 

Elections

In the era of post-authoritarian Indonesia, 

the 2014 election is likely to be remembered as 

the fi ercest and most confrontational campaign. 

The reason is because three media moguls 

who control 10 national television channels in 

Indonesia joined political parties. They were 

elected as chairman or senior member of three 

diff erent political parties. Aburizal Bakrie was 

elected as Golkar Party’s chairman in October 

2009; Surya Paloh was elected as chairman 

of Nasdem Party in January 2013; and, Hary 

Tanoesoedibjo joined the People’s Conscience 

Party (Hanura) in February 2013. The role of 

these television owners cum politicians made 

the 2014 election a fanfare and bewilderment. 

Following the legislative election, two 

names emerged as the strongest candidates 

for the presidency: Prabowo Subianto, chief of 

Gerindra Party and Joko Widodo from PDI-P. 

Prabowo Subianto was a former Lieutenant 

General in the Indonesian National Armed 

Forces. He was the former Army’s Special 

Forces (Kopassus) commander who was fi red 

from his position due to his complicity in the 

kidnapping of pro-democracy activists in 1998. 

He became a businessman aft erward, and ran 

for the vice-presidency in the 2009 election 

accompanying Megawati Sukarnoputri, 

chairperson of PDI-P, who ran for president. 

Joko Widodo, or better known by the 

abbreviated name Jokowi, is a politician from 

PDI-P. Jokowi and his running mate Jusuf Kalla 

managed to garner more parties that support 

him including National Democrat (NasDem) 

and the National Awakening Party (PKB) as 

well as the People’s Conscience Party. 

Prabowo and his running mate Hatta 

Radjasa were backed by six parties, including 

the Golkar Party led by Aburizal Bakrie whose 

family controlled two television stations. 

Radjasa was a prominent minister and chairman 

of the National Mandate Party (PAN). Prabowo 

was also backed by media tycoon Hary 

Tanoesoedibjo, the president and CEO of Media 

Nusantara Citra (MNC) Group, which controls 

three national television stations and other kind 

of media outlets. 

Following Tanoesoedibjo’s pledge to 

support Prabowo Subianto and Hatt a Rajasa 

in the presidential election, the nation saw 

the beginning of a fierce political battle 

involving media magnates who were also 

politicians. With Tanoesoedibjo’s support, 

Prabowo received a significant campaign 

boost. Tanoesoedibjo had the biggest share 

of the free-to-air market with three television 

stations: RCTI, MNCTV and Global TV. The 

group also had three pay television networks. 

Aside from that, Hary controlled a handful of 

radio stations and Koran Sindo newspaper. 

Apart from Tanoesoedibjo’s media outlets, 

Prabowo benefi tt ed from his coalition with 

the Golkar Party, whose chairman Aburizal 

Bakrie and his family owned PT Visi Media 

Asia (VIVA), which managed two television 



217

Morissan, The Infl uence of Politicians on Television Content in Post-Authoritarian Indonesia

stations — ANTV and TVOne — as well as 

online portal Viva news.  

Jokowi, on the other hand, received 

media support from NasDem’s Surya Paloh 

who owns news television channel Metro TV 

and Media Indonesia daily. However, Paloh’s 

Metro TV only had 3 percent of the country’s 

viewership, compared to 44 percent for the 

fi ve stations that were pro-Prabowo (Nangoy 

& Fabi, 2014). In terms of television stations, 

Prabowo’s camp had much more power than 

Jokowi’s.

In the 2014 election, the use of media by 

politicians for political campaigns was much 

more intense compared to the other previous 

elections and the partisanship was much more 

obvious as television owners were directly 

involved. Media moguls cum politicians, 

with their vibrant soul and powerful fi nancial 

backup, vied with each other for political 

power and the media eventually were blamed 

for running biased coverage of both legislative 

and especially presidential race. Television 

campaign coverage was a reflection of the 

political preferences of station owners. Some 

television station owners had sided with the 

Jokowi-Jusuf Kalla pairing, while others chose 

the Prabowo Subianto-Hatt a Rajasa team. 

Politicians who controlled several 

television stations gave excessive coverage 

and advertising spots to their respective 

affi  liated parties. Television channels belonging 

to Tanoesudibyo, Paloh, and Bakrie showed 

special att ention to their political parties in 

the lead up to the legislative and presidential 

election. For example, TV One and MNC 

Group had dedicated a higher percentage of 

presidential election coverage to Prabowo-

Hatt a’s campaign, while Metro TV had given 

more airtime to Jokowi-Kalla. TV One devoted 

a large portion of its news programs to the 

campaigns of Prabowo. There was no such 

scope for Jokowi on TV One.  On the same day, 

Paloh’s Metro TV broadcasted a live report of 

Jokowi’s speech at diff erent campaign locations, 

while Bakrie’s TVOne refused to air those 

events. Some stations use various programs, 

including soap operas, quizzes, reality-shows, 

and even religious content for campaigns and 

political ads. 2

In the Election Day on July 9, 2014 

television stations broadcasted the results of 

quick count surveys of the vote from at least a 

dozen polling companies which took samples 

from selected polling stations. Some fi ve pro 

Prabowo television channels broadcasted live 

polling results only from polling agencies that 

predicted he would win the election, while 

Metro TV only broadcasted results from 

agencies that aff orded victory to Jokowi. 

Tensions fl ared aft er television stations 

showed different polling results that led 

to victory claims from both contenders. 

Jokowi announced his victory aft er results of 

progressing quick counts broadcasted on Metro 

TV showed his leading position with 52 percent 

of the vote against Subianto. Other television 

channels whose owners did not show any 

blatant political disposition, including SCTV, 

Indosiar and Trans Corp (Trans TV and Trans 

7) also showed Jokowi’s leading position in 

their quick count programs. Later, Prabowo 

also claimed victory aft er quick counts from 

four polling agencies showed him leading with 

52% of the vote. 

Television workers interviewed during 

this research said politicians imposed great 

influence on their work. They were asked, 

forced and even intimidated by their superiors 

to run unbalanced stories during the legislative 

and presidential campaign. In interviews held 

for this research, several television workers 

2 Based on KPI monitoring that lasted from May 19-25, 
2014 Prabowo-Hatt a coverage at Metro TV was aired 
only on 110 occasions during the period, lower than 
Jokowi-Kalla’s fi gure of 187. Conversely, at TV One, the 
Jokowi-Kalla campaign garnered a mere 79 coverage 
while there were 153 examples of Prabowo-Hatta 
campaign coverage. At RCTI, the gap was even greater, 
with Prabowo-Hatt a appearing 30 times compared to 
seven times for Jokowi-Kalla.



218

Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Volume 20, Issue 3, March 2017

said political affi  liated station owners through 

their superiors demanded reporters to run 

stories that supported one of the presidential 

candidates. Television reporters who work at 

several stations in support of Prabowo and 

Radjasa said they must support the pairing 

by running favorable stories about them. 

Television workers at TV One and ANTV said 

they were threatened with losing their jobs 

by the station management if they dared to 

broadcast content about Jokowi. 

In the 2014 election, it was obvious that 

television stations were predisposed to certain 

presidential candidate due to political affi  liation 

of the media owners. Tremendous amount of 

news were diverted by media owners’ political 

preferences even at those television outlets 

that do not belong to politicians although 

they didn’t show a vulgar partisan att itude. 

Television worker at SCTV, whose owners 

were not affiliated to any political parties, 

said the station was consciously partial and it 

built information with the objective to aff ect 

viewers to vote for a certain candidate that 

the station’s owners supported in the form of 

continuous news broadcasting of the preferred 

candidate. 

The 2014 election could be seen as one 

of the most marked event in the history of 

Indonesian media. During the campaign, it 

was not easy for television viewers to find 

objective information, especially political 

news that could be accounted for. Those who 

used infl uence as owners of media networks 

assumed that media content showing their 

faces would turn into votes in the election. They 

hoped that the more content they produced, 

the more public sympathy and infl uence they 

would get.  But their expectations were not the 

equivalent to the reality. Politicians and their 

political parties that had wide support from 

the media were not automatically successful in 

acquiring substantial amount of votes. Prabowo 

who gained the largest obvious support from 

the affi  liated fi ve national television stations 

eventually suff ered defeat against Jokowi who 

was backed up by lesser media supports. 

Conclusion

Politicians played an important role in 

shaping the content of television programs, and 

the relationship between politicians and the 

media intensifi ed during political campaigns. 

The politicians could be elites of political parties 

who have close relationships with media 

owners, rich politicians and sympathizers 

who can afford to buy television blocking 

time, and ultimately politicians who are also 

media owners. Of the four elections held in 

the post-authoritarian era, politicians played 

a highly signifi cant role in shaping politically 

related program content especially the news.  

Most television networks had conducted a 

relatively fair coverage of the 2004 and 2009 

election, but were unfair and partisan in the 

1999 and 2014 elections. Indonesian political 

life faced new development in 2014 as media 

moguls jumped into the political arena and 

vied with each other for political power. The 

result is the fi ercest and most confrontational 

campaign Indonesian people ever remembered 

due partly to the role of television. Television 

was blamed for running biased coverage of 

both legislative and especially presidential race. 

Television coverage of political campaigns had 

a tendency to be biased, which most likely is 

a manifestation of the political inclinations of 

the station proprietors.

References

Aspinall, E., & Mietzner, M. (2010). Problems 

of Democratisation in Indonesia Elections, 

Institutions and Society (Eds.). Singapore: 

ISEAS Publishing.

Astraatmadj. (2001). The Media during and aft er 

‘reformasi’, Indonesia now and beyond: The 

Indonesian yearbook 2001. Jakarta: Andrew 

Tanh Communication

Bland, B. (2013).  Chairul Tanjung, CT 

Corporation: Lessons from Dental Training 



219

Morissan, The Infl uence of Politicians on Television Content in Post-Authoritarian Indonesia

Set The Tone for the INDONESIAN Tycoon’s 

Rise. Financial Times. Retrieved July 28, 2015, 

from htt ps://www.ft .com/content/abf7814c-

b7e3-11e2-9f1a-00144feabdc0.

Cahyafi tri, R. (2014). Owner does not always 

deserve to be boss: Hary. The Jakarta Post. 

Retrieved July 23, 2015, from htt p://www.

thejakartapost.com. 

CT Corp. (2011). Visi Indonesia 2030. Retrieved 

from htt p://www.ctcorpora.com

European Parliament. (2004). Account of the 

mission to observe the second round of the 

presidential elections in Indonesia 20 September 

2004. Retrieved July 26, 2015, from htt p://

www.europarl.europa.eu/intcoop/

Gerbner, G., Larry Gross, Michael Morgan 

& Nancy Signorielli. (1969). Living with 

television: the dynamics of the cultivation 

process. Retrieved July 23, 2015, from 

htt p://web.asc.upenn.edu/gerbner/Asset.

aspx?assetID=1644

Gobel, R., & Eschborn, N. (2005). The KAF 

Democracy Report 2005. Berlin: Konrad 

Adenauer Foundation.

Golding, P & Murdock, G. (2000). Culture, 

Communication and Political Economy 

in Curran, J., & Gurevitch, M. (Eds.). Mass 

media and society (3rd ed.). London: Arnold.

Heryanto, A. (2002). The Industrialization of 

the Media in Democratizing Indonesia. 

Contemporary Asia, 23(2), 327-55.

________. (2010). Entertainment, Domestication 

and Dispersal: Street Politic as Popular 

Culture in Edward Aspinall and Marcus 

Mietzner (Eds). Problems of Democratisation 

in Indonesia: Elections, Institutions and Society. 

Singapore: ISEAS Publishing.

________, Adi, S. Y. (2001). The Industrialization 

of The Media in Democratizing Indonesia. 

In Contemporary Southeast Asia: A Journal 

of International and Strategic Aff airs, 23(2), 

327-356.

Ida, R (2011). Reorganisation of Media Power in 

Post-authoritarian Indonesia: Ownership, 

Power, and Influence of Local Media 

Enterpreneurs. In K.Sen & D.T. Hill (Eds), 

Politics and the media in twenty fi rst century: 

Decade of democracy, Routledge, pp.13-25.

KPI (2009). Monitoring of KPI on Election News 

on Television (Pemantauan KPI tentang 

Pemberitaan Pemilu di Televisi). Retrieved July 

9, 2015, from htt p://www.kpi.go.id/index.

php/siaran-pers-1/1304-pemantauan-kpi-

tentang-pemberitaan-pemilu-di-televisi

Lindsay, J. (2005). Performing in the 2004 

Indonesian elections. Asia Research Institute. 

Working Paper Series No. 45. Asia Research 

Institute. National University of Singapore. 

Retrieved July 18, 2015, from htt p://www.

ari.nus.edu.sg/docs/wps/

Linz, J.J., & Stepan, A. (1996). Problems of 

Democratic Transition and Consolidation: 

Southern Europe, America, and post-communist 

Europe. USA: The Johns Hopkins University 

Press.

Louw, P.E. (2005). The Media and Political 

Process. New York: Sage Publication.

McQuail, D. (2000). Mass communication theory 

(4th ed). New York: Sage Publication. 

Mosco, V. (1996). The Political Economy of 

Communication: Rethinking and Renewal. 

New York: Sage Publication.

Masmoudi, M. (1979). The New World 

Information Order. Journal of Communication, 

29(2), 172-179.

Nangoy, F & Fabi, R. (2014). In Indonesia’s 

Presidential Race, Ex-General A Winner in 

Proxy TV Batt le. Retrieved June 27, 2015, 

from htt p://www.reuters.com/article

Nugroho, Y., Putri, DA., Laksmi, S. (2012). 

Mapping the Landscape of The Media Industry 

in Contemporary Indonesia. Report Series. 

Engaging Media, Empowering Society: 

Assessing media Policy and Governance 

in Indonesia through The Lens of Citizens’ 

Rights. Research collaboration of Centre 

for Innovation Policy and Governance and 

HIVOS Regional Office Southeast Asia, 

funded by Ford Foundation. Jakarta: CIPG 

and HIVOS.



220

Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Volume 20, Issue 3, March 2017

Rozumilowicz, B. (2002). Democratic Change: 

A Theoretical Perspective in Monroe E.P, 

Rozumilowicz, B & Stefaan G.V., (Eds.), 

Media Reform: Democratizing the Media, 

Democratizing the State. Routledge, p.13.

Sabato, L.J. (1991). Feeding frenzy: How att ack 

journalism has transformed American Politics. 

New York: Free Press.

Saptono, I. (et.al, 2005). Pemilu di Layar Kaca: 

Monitoring Berita Pemilu di Media Televisi 

pada Pemilu 2004. The Institute for the 

Studies on Free Flow of Information (ISAI). 

p.437-38

Schultz, J. (1998). Reviving the Fourth Estate: 

Democracy, Accountability and The Media. 

Cambridge, UK: Cambridge University 

Press. 

Shoemaker, P.J., & Reese, S.D., (1991). Mediating 

the Message: Theories of Infl uences on Mass 

Media Content. USA: Longman.

Sissener, T (2004). The Republic of Indonesia: 

General and Presidential Elections April – 

September. Nordem report 12/2004.

Sumarkidjo, A. (2011). Media dan Pembentukan 

Opini Publik: Benarkah Televisi Tersandera 

dan Media Lainnya Masih Independen (Paper 

Presented at Communication Week 2011). 

Jakarta: Faculty of Communication, 

University of Mercu Buana.

Suprapto, H. (2013). Tutut Soeharto, Hary Tanoe, 

dan Kisruh TPI. Retrieved June 26, 2015, 

from htt p://bisnis.news.viva.co.id

The Jakarta Globe. (2009). Metro TV Criticized for 

Favoring Golkar. Retrieved July 2, 2015, from 

htt p://thejakartaglobe.beritasatu.com/

The Jakarta Post. (2011). Chairul Transforms 

Business Empire, Eyes Expansion. Retrieved 

July 7, 2015, from htt p://www.thejakartapost.

com

The Jakarta Post. (1999). RCTI Editorial Staff  
Cancels Planned Strike. Retrieved July 17, 

2015, from http://www.thejakartapost.

com/

Tomsa, D. (2008). Party Politics and Democratization 

in Indonesia: Golkar in the Post-Suharto Era. 

United Kingdom: Routledge.

Wibisono, A. (2012). Next tycoons: Anindya Bakrie 

Assembles a Media Powerhouse in Indonesia. 

Retrieved June 24, 2015, from htt p://www.

forbes.com


